Sunday 20 April 2014

POLEMIK DALAM HIKAYAT HANG TUAH



 HIKAYAT HANG TUAH

Masyarakat dahulu menganggap bahawa Hang Tuah merupakan pahlawan Melayu yang ulung dan terkenal kerana Hang Tuah merupakan laksamana yang sanggup berkorban apa sahaja demi sultan, malah sanggup membunuh kawan baiknya sendiri, iaitu Hang Jebat. Kini, tokoh kepahlawan Hang Tuah sering dipertikaikan kerana tindakan Hang Jebat menunjukkan beliau seorang sahabat yang sejati kerana sanggup menderhakai sultan demi Hang Tuah. Bagi masyarakat moden, keadilan penting dalam sesebuah kerajaan. Seseorang pemimpin tidak boleh berlaku zalim terhadap rakyatnya dan perlu menjaga kebajikan rakyatnya. Dalam kerajaan yang demokrasi, rakyat berhak bersuara untuk mempertahankan hak rakyat. Oleh hal yang demikian, Hang Jebat telah dilihat sebagai wira Melayu moden kerana gagah berani dan sedia melawan kuasa raja demi prinsip kehidupannya dan kasih sayangnya kepada seorang sahabat. Berikan ulasan anda.


NILAI KETAATAN HANG TUAH

Karya agung merupakan karya yang berjaya meninggalkan kesan seni, budaya dan pemikiran luar biasa dalam tamadun atau tradisi sesuatu bangsa. Karya ini dianggap sebagai warisan bangsa dalam erti kata bahawa kandungan karya tersebut mewakili ‘minda’ dan pengalaman bangsa itu sepanjang zaman sebagaimana yang terpancar dalam sistem kepercayaan, falsafah hidup, tradisi ilmu, adat, bahasa, seni, pekerti budaya dan sosial yang membentuk citra identiti ketamadunan bangsa itu. Hikayat Hang Tuah yang dikarang pada sekitar tahun 1641 hingga 1736 adalah salah satu karya agung jenis epik Melayu yang mewakili bangsa Melayu itu sendiri tentang cita-citanya, kebolehannya dan sikap hidupnya pada suatu zaman. Karya agung Hikayat Hang Tuah bukan sekadar cerita yang memaparkan kehebatan watak Hang Tuah tetapi turut menceritakan atau menggambarkan nilai-nilai Melayu yang membentuk jati diri bangsa Melayu itu sendiri. Secara ringkasnya, nilai-nilai tradisi yang dipelihara sejak dahulu lagi dapat dibuktikan melalui kandungan karya agung, Hikayat Hang Tuah yang telah meninggalkan semangat yang kekal dalam minda Melayu hingga hari ini dengan kata-kata “ Takkan Melayu Hilang di Dunia”.

Untuk maklumat lanjut, sila layari laman sesawang ini :


MATINYA SEORANG PAHLAWAN- HANG JEBAT

“Matinya Seorang Pahlawan: Hang Jebat” membincangkan mengenai pengorbanan seorang sabahat terhadap sahabatnya dalam menggambarkan erti semangat setiakawan. Ketegasan Hang Jebat dalam memperjuangkan apa yang dirasakannya benar dan tidak menindas mana-mana pihak menjadi laungan semangat perjuangannya. Dalam penceritaan Hikayat Hang Tuah, Hang Jebat digambarkan sebagai pengkhianat kerajaan Melaka walhal tindakan beliau adalah untuk memperjuangkan nasib rakyat dan menuntut bela terhadap khabar angin kematian sahabatnya Hang Tuah atas fitnah yang dilemparkan oleh pembesar Melaka. Dalam “Matinya Seorang Pahlawan: Hang Jebat”. Terdapat banyak huraian mengenai perwatakan Hang Jebat, konflik-konflik yang menjurus kepada peristiwa kematian Hang Jebat dan pengajaran yang kita perolehi daripada kisah Hang Jebat ini.

Untuk maklumat lanjut, sila layari laman sesawang ini :






No comments:

Post a Comment