RETORIK
Istilah retorik berasal
daripada perkataan Greek "tenhne rhetorike" yang bermaksud
seni pertuturan. Peringkat awal kemunculannya lebih kurang abad ke-5 sebelum
Masihi. Retorik merupakan satu disiplin kemahiran berucap sebagai satu cara
pemujukan. Namun perkembangan disiplin ini membawa pengertian yang lebih luas.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007), retorik bermaksud teknik pemakaian
bahasa yang indah dan menarik untuk memujuk atau mepengaruhi pemikiran pembaca
dan pendengar.
Menurut Asmah Omar
(1998) dalam Sobariah Baharum (2010) retorik bermakna kajian tentang penggunaan
bahasa secara berkesan. Berdasarkan konteks yang sesuai retorik juga dapat
diertikan sebagai keupayaan menggunakan bahasa yang berkesan, atau ciri-ciri
yang berkesan dalam bahasa. Retorik menyentuh hal yang berkaitan dengan cara
menyampaikan pendapat, idea, dan saranan, atau cara menghuraikan sesuatu wahana
kepada penulis untuk mempersembahkan pemikirannya, tanggapannya atau
perasaannya dengan jelas melalui gaya yang berkesan.
Terdapat enam jenis
retorik yang dikemukakan oleh Abu Hassan Abdul (2013), iaitu retorik pemerian,
pemujukan, pendedahan, penghujahan, penceritaan dan penerangan. Manakala,
Nazirah Ismail dan Sanat Md Nasir dalam Rogayah A. Hamid dan Mariyam Salim (2006)
menjelaskan RPL mengandungi lima fakulti atau prinsip, iaitu fakulti reka
cipta, susunan, ingatan, gaya dan penyampaian. Ciri utama dalam RPL ialah
penggunaan bahasa untuk tujuan beribadah. Justeru, jika retorik dikenali
sebagai alat untuk memujuk sebagaimana retorik klasik dan alat untuk mencapai
keberkesanan penyampaian sebagaimana retorik moden, ciri tersebut akan dianggap
serasi dan dikira sebagai ciri RPL. Oleh hal yang demikian, analisis retorik
dalam hikayat ini akan berlandaskan retorik daripada dua sumber yang telah
dinyatakan.
Retorik Pemerian
Pemerian menurut Kamus Dewan
Edisi Keempat (2007), ialah perihal memerikan (mengisahkan), pengisahan,
penjelasan, penerangan, dan penghuraian. Penulisan pemerian sering
diaplikasikan dalam pelbagai genre penulisan. Dalam penulisan jenis ini, tujuan
penulis adalah untuk menggambarkan sesuatu. Misalnya penulis ingin memberi
gambarakan kepada tentang sesuatu pemandangan, kejadian, benda, atau seseorang
watak (Abu Hassan Abdul : 2013). Dalam Hikayat Pandawa Lima, pengarang telah
memberikan gambaran betapa cantiknya, wajah Siti Sundari yang terdapat pada
halaman ke-20.
Adapun akan Siti Sundari itu
terlalu amat baik parasnya. Umurnya sedang remaja puteri dan mukanya pun
seperti bulan purnama. Pada ketika cuaca bulan pun tiada terbit,
katanya,"... Maka kijang pun tiada melengkatkan lehernya lagi katanya,
"Lebih baik leher Siti Sundari. Jikalau aku berkuntum pun manis juga
rupanya Siti Sundari daripada aku." Maka bunga pandan pun tiada berkelopak
katanya, "Lebih betis Dewi Siti Sundari itu lebih indah daripada
aku."...
(Hikayat
Pandawa Lima : m/s 4)
Berdasarkan contoh petikan teks yang diambil
daripada Hikayat Pandawa Lima, pengarang sangat kreatif dalam memerihalkan
watak-watak yang terdapat dalam hikayat ini. Walaupun, pengarang menggambarkan
watak-watak ini secara berlebihan dan kadang kala tidak masuk dek akal bagi
khalayak pembaca tetapi gambaran ini sesuai bagi sesebuah teks karya agung. Hal
ini demikian kerana Seri Lanang Jaya Hj Rohani et.al (2013) menjelaskan karya
agung ialah karya ulung yang berjaya meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah
dan nilai budaya dan sosial yang kekal dalam kesedaran atau psyche dan
ingatan bersama bangsa itu sepanjang sejarahnya.
Retorik Pemujukan
Abu Hassan Abdul (2010) menjelaskan
retorika pemujukan dikenali juga sebagai retorika pengaruhan. Hal ini demikian
kerana dalam retorik ini, penulis berusaha untuk mengubah dan mempengaruhi
pemikiran, keyakinan dan pandangan pembaca. Retorik pemujukan mementingkan
kehalusan berbahasa dengan menyelitkan unsur-unsur psikologi serta perbandingan
kebaikan dan keburukan untuk mempengaruhi khalayak. Hal ini dilakukan supaya
orang yang dipujuk menyetujui dan dapat menerima sesuatu yang dikemukakan dan
mengikut kemahuan pihak yang melakukan pemujukan. Salah satu ciri dalam retorik
ini, pengarang akan memainkan emosi pembaca.
Pengarang berharap
pembaca akan mengikut kehendaknya melalui cara pengarang memanipulasi emosi
khalayak. Antara perasaan yang sering dieksploitasi oleh pengarang termasuklah
perasaan takut, belas kasihan, rasa bersalah, megah, malu, sayang dan
sebagainya. Contohnya, dalam Hikayat Pandawa Lima ini, retorik pemujukan ini
dapat dilihat dalam petikan berikut:
... "Apa sebabnya maka
adinda menangis ini." Maka kata Sakula dan Sadewa. "Maka beta
menangis daripada sangat lapar perut beta." Setelah Dewi Banuwati
mendengar kata Sakula dan Sadewa itu, maka terlalu kasihan rasa hatinya Dewi
Banuwati memandang kelakuan Sakula dan Sadewa itu. Maka Dewi Banuwati pun
menyuruh dayang-dayang membawa nasi.
(Hikayat
Pandawa Lima : m/s 4)
Berdasarkan contoh petikan di atas, pengarang
cuba memujuk dan mempengaruhi emosi pembaca supaya turut berasa sedih. Pembaca
akan berasa sedih dengan situasi yang pengarang gambarkan apabila dua orang
budak yang menangis kerana lapar, emosi pembaca akan berasa sedih dan kasihan
terhadap Sakula dan Sadewa. Oleh hal yang demikian, penggunaan retorik
pemujukan yang dilakukan oleh pengarang sudah berjaya apabila pembaca
melahirkan perasaan sedih dan kasihan seperti yang dikehendaki oleh pengarang.
Retorik Penceritaan
Kamus Dewan Edisi Keempat
(2007) mendefinisikan penceritaan, ialah perihal menceritakan sesuatu perkara.
Retorik penceritaan atau turut dikenali retorik naratif bermaksud menyampaikan
sesuatu cerita, iaitu menghubungkan beberapa siri peristiwa berkaitan dalam
satu plot yang logik. Retorik jenis ini digunakan dalam penulisan cerpen,
novel, autobiografi, biografi, lipur lara, hikayat, dan sebagainya. Penulisan
penceritaan terbentuk daripada bahagian permulaan, perkembangan, cerita,
konflik dan peleraian sehingga terhasil satu kesatuan. Retorika ini mengandungi
empat prinsip yang bertalian, iaitu kesatuan, pertautan, penekanan dan gaya
bahasa yang menarik, Abu Hassan Abdul (2010).
Abu Hassan Abdul (2010)
menjelaskan kesatuan dalam sesuatu penceritaan merupakan tema, iaitu aspek yang
mewujudkan kesatuan idea dalam cerita yang digarapkan oleh pengarang. Pertautan
pula merupakan jalinan perkembangan atau pembinaan cerita yang lebih dikenali
sebagai plot. Penekanan merujuk kepada pemilihan dan penyusunan peristiwa yang
dapat menarik minat khalayak. Seterusnya gaya bahasa merupakan pemakaian bahasa
yang digunakan oleh pengarang untuk melengkapkan tema dan persoalan dan
sebagainya yang ingin dihasilkan dalam cerita atau karyanya. (Nik Hassan Basri
Nik Ab. Kadir, 2007).
Dalam Hikayat Pandawa
Lima ini, retorik jenis penceritaan ini dapat dilihat dalam peristiwa Maharaja
Duryudana yang ingin kelima-lima Pandawa itu meninggal, Pandawa tersebut ialah
Maharaja Darmawangsa, Sang Bima, Sang Rajuna, Sakula dan Sadewa. Hal ini
demikian kerana, Maharaja Duryudana berasa sakit hati dan malu dengan kelakuan
kelima-lima Pandawa tesebut. Jadi, Maharaja Duryudana telah berbincang dengan
Dangyang Drona cara untuk menghapuskan kelima-lima orang Pandawa tersebut.
Dangyang Drona telah memberikan cadangan supaya membawa kelima-lima pandawa ke
tepi sungai "Mahadradibatil" yang merupakan lubuk naga Arda Leka.
Pengarang telah menyusun tema ceritanya, iaitu ingin membunuh kelima-lima
saudara Pandawa itu. Kemudian menyusun plot dengan menjatuhkan satu anak panah
ke dalam sungai dan meminta Pandawa untuk mengambil anak panah tersebut yang
dimulakan dengan Maharaja Darmawangsa menyelam kemudian di telan naga dan
diikuti oleh saudaranya yang lain. Contohnya, dapat dilihat dalam petikan teks
berikut :
Setelah keesokan harinya, maka Maharaja Duryudana pun
berangkatlah segala Korawa. Setelah datang ke tepi sungai itu, maka ... Maka
titah Maharaja Duryudana pada Bambang Sutomo, "Panah oleh tuan hamba ke
lubuk itu supaya ibu naga Arda Leka itu mati."...Setelah demikian, maka
Maharaja Darmawangsa pun pergilah menyelam ke dalam lubuk naga itu. Maka kata
Dangyang Drona kepada Sang Bima dan Sang Rajuna dan Sadewa dan Sakula,
"Datang hatikah tuan hamba memberikan saudara tuan hamba seorang menyelam
ke dalam lubuk itu. " ... Maka kata
Sang Rajuna ,kepada Sang Bima dan Sakula dan Sadewa, " Marilah kita
menyelam ke dalam lubuk itu kerana Maharaja Darmawangsa sudah ditelan oleh naga
itu. Biarlah kita mati sama-sama dengan baginda itu, supaya kita kelimanya
bersaudara ini seperti telur pecah sesarang timpa batu pecah semuanya
demikianlah, kerana kita anak Pandu Dewanta. Jikalau mati seorang mati
semuanya. Jikalau baik seorang baik semuanya.
(Hikayat
Pandawa Lima : m/s 6, 7)
Pengarang cuba menceritakan kejadian atau
peristiwa kematian Pandawa ini sehingga pembaca seolah-olah mengalami sendiri
peristiwa tersebut. Sebagai hiasan dalam penceritaan, pengarang menggunakan
pelbagai gaya seperti dialog, saspens, dan gaya bahasa sebagai penawar kepada
kebosonan teks.
Penceritaan kematian Sang Bima
..." Tahanlah anakku
baik-baik." Maka Sang Bima pun dipalunya oleh Begawan Narada kena bahunya.
Maka terlalulah sakit dirasanya oleh Sang Bima. Maka kata Sang Bima, " Tiadakah
sudah aku berpesan perlulah dibawah telingaku ini." Akan sekarang
mengapatah maka engkau memalu bahuku." Maka kata Begawan Narada ,
"Hai anakku, kerana aku tiada sengaja. Kalau-kalau ada dosamu mematahkan
orang, sebab inilah maka jadi demikian adanya ini." Banyaklah aku
mematahkan... Maka kata Begawan Narada, " Sebab itulah, hai anakku maka
dibalaskan oleh Dewata Mulia Raya ini kepadamu." ... itu pun tersalah pula
kena pinggangnya Sang Bima itu lalu patah. Maka Sang Rajuna pun hairanlah
melihat kematian Sang Bima itu terlalu sengsara. ... Maka dipalu oleh Begawan
Narada kena bahunya dan dibawah telinganya Sang Bima. Maka Sang Bima pun
matilah.
(Hikayat
Pandawa Lima : m/s 278, 279)
Pengarang
telah menceritakan kisah kematian kelima-lima Pandawa dan berdasarkan cara
kematian tersebut, dapat disimpulkan bahawa setiap yang hidup menemui jalan
kematian yang berbeza, ada yang mudah dan sukar. Contohnya, seperti Sang Bima
yang kematiannya begitu tersiksa disebabkan kesilapannya di dunia yang banyak
membunuh orang, berbanding dengan saudaranya yang lain. Oleh hal yang demikian,
peristiwa kematian ini secara tidak langsung memberikan makna kepada pembaca
supaya dalam kehidupan di dunia haruslah mengerjakan kebaikan dan meninggalkan
perkara yang buruk. Kematian kelima-lima Pandawa juga menunjukkan kisah
penceritaan hikayat tersebut sudah sampai ke penamatnya.
Gaya Bahasa
Nazirah Ismail dan Sanat Md. Nasir dalam Rogayah A. Hamid
dan Mariyam Salim (2006) gaya dilihat sebagai hiasan pemikiran. Dalam bahasa
Latin, gaya disebut sebagai elocutio yang bermaksud ujaran dan ekspresi.
Tanpa gaya, karangan hidup semata-mata sebagai perkataan di atas kertas
tanpa nilai keindahannya.
Walau bagaimanapun, gaya yang serasi dengan
RPL perlulah bergantung kepada tujuan penggunaannya. Corbett (1972) dalam
Rogayah A. Hamid dan Mariyam Salim (2006) membahagikan gaya kepada dua, iaitu
skema dan trope. Skema yang dimaksudkan ialah penyusunan kata-kata yang
menyimpang daripada bentuk atau susunan yang lazim yang melibatkan skema seimbang,
skema hiperbaton, skema pengguguran dan skema perulangan. Trope atau
dikenali juga majaz pula ditafsirkan sebagai perubahan kata atau susunan ayat
daripada bentuk maknanya kepada makna lain, suatu bentuk gaya bahasa, seperti
metafora, simili dan sinekdot.
Dalam Hikayat Pandawa Lima, pengarang
menggunakan kepelbagaian gaya untuk memberikan keindahan bahasa kepada pembaca.
Terdapat beberapa contoh gaya bahasa yang digunakan oleh pengarang yang dapat
dikesan oleh pengkaji seperti skema seimbang dan trope (majaz
pertentangan).
i. Skema
seimbang
Abu Hassan Abdul (2013) menjelaskan skema seimbang
merujuk kepada perubahan bentuk atau susunan sesuatu perkataan secara seimbang
yang mengahsilkan kesan makna yang berbeza. Terdapat tiga teknik dalam skema ini,
iaitu paralelisme, antitesis dan isokolon. Contoh paralelisme dalam Hikayat
Pandawa Lima adalah seperti berikut :
Syahadan maka Sang Bimanyu
itu seperti orang gila rupanya ... Maka segala binatang dalam hutan pun habis
terkejut. Maka segala harimau dan badak dan singa, beruang, babi, kijang ...
(Hikayat
Pandawa Lima : m/s 37)
ii. Majaz (trope) pertentangan
Majaz pertentangan yang
kerap ditemui pengkaji dalam Hikayat Pandawa Lima, ialah hiperbola. Abu Hassan
Abdul (2013) menjelaskan hiperbola ialah penggunaan istilah yang
membesar-besarkan dengan tujuan memberi penekanan atau kesan memperhebat.
Contohnya adalah seperti berikut :
... Maka dilihat oleh Dewi
Satyawati pada medan itu darah seperti laut, bangkai manusia yang
bertimbun-timbun itu seperti pulau...
(Hikayat
Pandawa Lima : m/s 175)
SUMBER:
Abu Hassan Abdul (2010). Seni
Mengarang BMK 3043. Tanjong Malim : Universiti Pendidikan
Sultan Idris.
Khalid M. Hussain (1992). Hikayat
Pandawa Lima. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka dan
Kementerian Pendidikan Malaysia.
Rogayah A. Hamid dan Mariyam
Salim (2006). Kesultanan Melayu Kelantan. Kuala Lumpur : Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Seri Lanang Jaya Hj. Rohani
et.al (2013). Penghayatan Karya Agung Melayu KRB 3063. Malim :
Pusat Pendidikan Luar.
No comments:
Post a Comment