Sebuah karya agung tak mungkin ditelan dek zaman, Tak mungkin terkubur selamanya.
Pages
- Laman Utama
- Definisi & Etimologi Melayu
- Konsep Karya Agung Melayu
- Contoh Buku Karya Agung
- Analisis Karya Agung
- Tokoh-tokoh Pengarang Karya Agung
- Retorik & Gaya Bahasa Melayu Klasik
- Estetik dalam Karya Agung
- Ulasan Karya Agung
- Idealisme & Falsafah Melayu
- Nilai Ilmu & Maklumat ( ADAT )
- Artikel Akhbar Karya Agung
Saturday, 26 April 2014
HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA & SULALATUS SALATIN
Hikayat Merong Mahawangsa :
Analisis dalam karya agung Hikayat Merong
Mahawangsa adalah berkaitan dengan kajian pengarang tersebut yang
menyatakan bahawa hikayat ini dapat dikaitkan persamaan di
antara mitos dan realiti.
SINOPSIS
Angkatan Raja Merong Mahawangsa yang sedang
belayar dari Rom ke negeri China telah diserang oleh geroda. Ia membuka negeri
Langkasuka dan diangkat menjadi raja. Ia pulang ke Rom setelah menabalkan
puteranya Raja Merong Mahapudisat menjadi raja. Langkasuka ditukar namanya ke
Kedah Zamin Turan.
Berpandukan nasihat yang diberikan oleh
ayahandanya, Raja Merong Mahapudisat merajakan putera sulungnya menjadi Raja
Siam, putera tengah sebagai Raja Perak dan anakandanya yang ketiga, seorang
puteri, sebagai Raja Patani. Putera yang bongsu menggantikan ayahanda mereka
sebagai Raja Kedah dengan gelaran Raja Seri Mahawangsa. Raja inilah yang
memulakan tradisi menghantar persembahan bunga mas dan bunga perak sebagai
hadiah kepada kekandanya, Raja Siam, setiap kali kekandanya mendapat putera.
Raja Seri Mahawangsa mangkat setelah kecewa
dengan puteranya yang tidak menurut perintah dan digantikan oleh putera itu
dengan gelaran Raja Seri Maha Inderawangsa. Seterusnya putera Raja Seri Maha
Inderawangsa menjadi raja dengan gelaran Raja Ong Maha Perita Deria yang lebih
terkenal dalam sejarah negeri Kedah sebagai Raja Bersiong. Apabila Raja
Bersiong turun dari takhta setelah ditentang kerana kezalimannya, puteranya
ditabalkan sebagai Raja Phra Ong Mahapudisat. Raja ini digantikan oleh
puteranya, Raja Phra Ong Mahawangsa yang kemudiannya menjadi raja Kedah yang
pertama memeluk agama Islam. Syeikh Abdullah Yamani menukarkan namanya kepaga
Sultan Muzaffar Syah.
ANTARA
MITOS DAN REALITI
Untuk menimbulkan kekaguman masyarakat dan
mengekalkan ketinggian martabat raja-raja Kedah, pengarang merendahkan lagi
penceritaannya dengan memasukkan peranan yang dimainkan oleh gajah sakti Gemala
Johari. mitos binatang sakti tidak ketinggalan dalam karya-karya historiografi
Melayu yang lain. Adanya Gemala Johari di sini adalah sesuatu yang diharapkan.
Masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh manusia dengan mudah diatasi oleh
gajah sakti. Gemala Johari masuk ke hutan dan membawa ke istana putera Raja
Bersiung dengan isterinya anak orang berhuma di hujung negeri. Sengaja peranan
Siam dalam menentukan siapa pengganti raja itu diperkecilkan dengan memulangkan
segala-galanya kepada Gemala Johari.
Supaya kedaulatan raja dan keturunannya dapat
dipertahankan pengarang mengambil masa untuk menerangkan asal usul keluarga
yang berhuma itu. Isteri Raja Bersiung bukanlah sembarangan orangnya tetapi
berasal daripada biaperi.
Jelas pengarang memikirkan terlebih dahulu
semasak-masaknya dan merancang dengan teliti pengolahan fakta dan teknik
penulisannya. Bukan sahaja beliau harus membentangkan fakta sejarah tetapi juga
mengadunkannya dengan cara yang terbaik supaya kedudukan raja tidak terjejas.
Unsur-unsur mitoslah yang membantunya memenuhi tugas ini. Segala alasan yang
dikemukakan tidak lagi dipersoalkan kerana kebanyakan unsur mitos itu sudahpun
sebati dalam pemikiran masyarakatnya. Atas dasar 'percaya' dengan mudah dan
berkesan, sesuatu yang hanya ada di dalam pemikiran pengarang lahir menjadi
realiti.
Jika dinilai semula huraian pengarang tentang
penghantaran bunga emas ke Siam, kita akan dapati bahawa penafiannya adalah
sesuatu yang biasa. Negeri-negeri Melayu lain yang pernah terlibat dengan Siam
enggan mengaku bahawa penghantaran bunga emas itu adalah bukti tertunduknya
mereka ke bawah kuasa Siam. Bagi mereka kiriman itu dibuat sebagai suatu usaha
diplomasi mententeramkan kerajaan Siam dan menghalangnya daripada menyerang
negeri-negeri Melayu itu.
Walaupun pada mulanya Hikayat Merong
Mahawangsa menyatakan bahawa putera-putera dan puteri raja Kedah yang membuka
negeri-negeri Siam, Perak dan Petani, hanya Siam sahaja yang diulang sebut oleh
pengarang. Tidak ada lagi rujukan dibuat berhubung dengan Perak dan tentang
Petani pula hanya disebut sekali.
Hal ini membayangkan keadaan yang sebenarnya
di mana dalam realiti sememangnya ada perhubungan yang erat antara Kedah dengan
Siam. Walau bagaimana sekalipun diusahakan oleh pengarang menyembunyikan fakta
itu, ia muncul sebagai sesuatu yang benar.
Kemudian pengarang menceritakan tentang
Kelana Hitam yang menjadi raja di Pulau Air Tawar ingin menaiki takhta kerajaan
negeri Kedah apabila didengarnya Kedah tidak beraja selepas hilangnya Raja
Bersiung. Pengarang menyatakan secara kebetulan angkatan Kelana Hitam telah
bertembung dengan angkatan Kelahum dari Siam. Kelahum telah ditugaskan
menabalkan pengganti Raja Bersiung setelah orangnya ditemui.
Nyata Kelana Hitam tidak sempat mencapai
cita-citanya kerana dihalang oleh Kelahum. Pertempuran berlaku dan Kelana Hitam
ditawan. Peperangan ini telah digambarkan dengan teliti dan terperinci oleh
pengarang. Beliau menggunakan klise-klise yang terdapat dalam karya-karya
kesusasteraan Melayu klasik apabila menggambarkan sesuatu keadaan. Kekuatan dan
kegagahan panglima-panglima diceritakan satu persatu. Tidak terdapat karya
historiografi lain yang melukiskan gambaran peperangan yang sebegitu jelas dan
menarik. Selain dari lukisan suasana pengarang juga memperlihatkan
pengetahuannya tentang teknik peperangan orang zaman dahulu dan cara-cara
mengatur perang.
Kisah peperangan ini memperlihatkan beberapa
persamaan dengan kisah peperangan dalam Hikayat Seri Rama yang disadur dari
Ramayana. Tetapi jika dibandingkan dengan lebih teliti, gambaran peperangan
dalam Hikayat Merong Mahawangsa lebih realistik dan berpijak dibumi yang nyata.
Kemenangan dicapai lebih kerana ketajaman akal dan kepintaran ilmu perang dan
kepahlawanan manusia biasa dan bukan sebab kesaktian dan kedewaan.
Persamaan yang terdapat dalam bahagian ini
dengan apa yang ditemui dalam Hikayat Seri Rama adalah kerana kedua-dua hikayat
ini hasil kesusasteraan lama. Pengarang tidak dapat lari menggunakan susunan
kata dan struktur kalimat yang sama dengan yang terdapat dalam karya-karya lain
yang sezaman dengannya. Persamaan yang terdapat dianggap tidak merendahkan mutu
karya tersebut malah mendekatkan lagi dengan karya-karya sezaman dan
membolehkan ia dimasukkan ke dalam golongan yang sama.
Kerana pertimbangan yang berlainan ramai
sarjana barat keberatan memberi Hikayat Merong Mahawangsa penilaian yang
saksama dan terus menganggapnya sebuah karya yang kurang bermutu. Winstedt
secara mudah mengenepikan hikayat ini tanpa mempertimbangkan nilai-nilai
masyarakat yang menghasilkan karya ini.
Di samping itu dapat dibuat kesimpulan bahawa
kemunculan Kelana Hitam adalah disengajakan oleh pengarang untuk menerangkan
lebih jelas perhubungan yang erat antara Kedah dan Siam. Pengarang juga
menggunakan kesempatan itu untuk menguatkan hujah bahawa hanya raja yang
berasal dari keturunan Merong Mahawangsa sahaja yang layak menaiki takhta
kerajaan Kedah.
Naungan Siam ke atas Kedah diteruskan
gambarannya dengan menyebutkan bahawa Kelahum meneruskan perjalanannya ke
Kedah. Setelah menemui tempat yang baik di Sala, Kelahum membina kota di situ
dan memerintahkan orang-orangnya pergi mengadap menteri keempat dan menjemput
raja yang baru datang bermain ke Sala. Di Salalah raja Kedah yang baru
ditabalkan dengan nama Raja Phra Ong Mahaputisat. Kelahum telah melaksanakan
tugasnya sebagai wakil Raja Siam untuk mengiktirafkan raja itu. Secara
tersembunyi pengarang membuat implikasi bahawa pengiktirafan itu tidak membawa
apa-apa kesan kerana sewaktu Kelahum sampai, raja itu sudah lama bersemayam di
Kota Aur. Dan berangkatnya ke Sala adalah lebih untuk bersuka-suka memburu
binatang dan menangkap ikan.
Apabila Kelahum berangkat pulang ke Siam,
Raja Phra Ong Mahaputisat mengirimkan hadiah bunga emas dan bunga perak kepada
Raja Siam. Selepas itu dikatakan Kedah dan Siam tidak berputusan menghantar
utusan tiap-tiap tahun tanda berkasih. Pengarang tetap mempertahankan bahawa
perhubungan itu adalah antara dua negara Staraf. Begitulah caranya pengarang
menjaga maruah rajanya tanpa menyingkirkan fakta sejarah sebenarnya.
Berbeza dengan kebanyakan karya historiogfari
Melayu yang lain, Hikayat Merong Mahawangsa tidak menghadkan unsur mitos
dikemukakan hanya dibahagian awal cerita. Pengarang memasukkan unsur mitos di
mana-mana sahaja asalkan dapat digunakan untuk sesuatu tujuan, terutama sekali
untuk menambahkan takjub rakyat terhadap rajanya. Dalam hal ini Hikayat Merong
Mahawangsa agak selari dengan Hikayat Banjar.
Kerana itu di pertengahan ceritapun tiba-tiba
pembaca bertemu dengan kelahiran Raja Buluh Betung dari ruas buluh yang dibawa
pulang oleh Raja Phra Ong Mahaputisat dari berburu. Di dalam Hikayat Raja-Raja
Pasai dan Hikayat Acheh, unsur mitos seperti ini hanya terdapat di bahagian
awal cerita. Seharusnya semakin dekat pengarang dengan zaman yang lebih
terkemudian, unsur mitos ditinggalkan dan diganti dengan fakta-fakta yang
bersifat kenyataan.
Pengarang ini telah menggunakan kebebasannya
untuk melanggar kebiasaan ini. Jelas kepadanya unsur mitos dan realiti.
Kemungkinan lain ialah pengarang menemui kesempatan di sini untuk memasukkan
mitos ini kerana tidak sesuai di bahagian lain. Beliau mesti memasukkan mitos
ini kerana di dalam penulisan-penulisan lain mitos ini tidak ditinggalkan.
Kelahiran Raja Buluh Betung diseimbangkan
dengan penemuan Puteri Seluang di tengah-tengah buih putih yang mengalir di
Sungai Kuala Muda. Puteri Seluang bukanlah sesuatu yang asing dalam karya-karya
historiografi Melayu kerana terdapat rakan-rakan sejenisnya dalam Sejarah
Melayu, Hikayat Banjar, Cerita Sukadana dan Sulsilah Kutai, masing-masing
dengan nama Puteri Tanjung Buih dan Puteri Junjung Buih dan sebagainya.
Di dalam Hikayat Merong Mahawangsa wajar Raja
Buluh Betung dikahwinkan dengan Puteri Seluang kerana sama-sama berunsur mitos.
Dan kewujudan mereka bertentangan dengan realiti. Kedua-duanya tidak dibenarkan
berkembang wataknya. Keturunan mereka tidak mungkin dapat menduduki taktha
kerajaan kerana asal usulnya. Nyata disini terdapat semacam pertentangan antara
unsur mitos dan realiti. Karya ini merupakan suatu penulisan sejarah, unsur
realiti dipertahankan.
Begitu kecil peranan mitos ini sehingga
apabila Raja Phra Ong Mahawangsa, saudaranya memeluk agama Islam, Raja Buluh
Betung sengaja tidak disebut. Raja Buluh Betung ketika itu ditugaskan membina
kota baru di Padang Terap. Pengarang menyingkirkan watak mitos ini dari dunia
yang bersifat realiti dengan menceritakan bahawa Raja Buluh Betung membawa diri
setelah mendengar isterinya Puteri Seluang berbuat jahat dengan salah seorang
pembesar dalam semasa peningggalannya.
Sama seperti beberapa watak dalam Hikayat
Banjar yang hilang jasadnya sesudah mati, Raja Buluh Betung juga dikatakan
bertukar kembali manjadi buluh setelah menghembuskan nafas yang terakhir.
Sebelum mangkat Raja Buluh Betung memperlihatkan kepahlawanannya berperang
dengan angkatan Datuk Sungkai yang datang menyerang Kota Palas. Puteri Seluang
pula tidak lagi disebutkan selepas melahirkan Megat Zainal.
Kerana kisah Raja Buluh Betung dikemukakan
dalam peringkat yang sudah lewat dalam hikayat ini, ia sengaja diasingkan dari
istana besar di Kuala Muda. Kemangkatannya tidak menimbulkan apa-apa persoalan.
Pengarang telah cuba menggambarkan realiti watak ini dengan menghidupkan unsur
kepahlawannya. Unsur realitinya juga dilahirkan menerusi reaksi Sultan Muzafar
Syah ketika menerima berita kemangkatannya. Pengarang menulis :
"......maka tiada berkata-kata lagi,
tunduk, tengadah, menahankan air mata, kenangkan saudara Raja Buluh Betung
itu......"
Seterusnya pengarang menegakkan lagi mitos
tentang Raja Buluh Betung ini dengan mengemukakan sesuatu yang bersifat
realiti. Menteri Lela Putera telah memohon supaya Sultan Muzafar Syah
menghantar salah seoarang puteranya ke Kota Palas untuk menggantikan Raja Buluh
Betung. Sultan telah memenuhi permintaan itu dengan merajakan Raja Muazzan,
Raja Mahmud dirajakan di Kota Hulu Padang Terap dan Raja Sulaiman dihantar ke
Langkapuri. Dengan ini juga pengarang menguatkan pengakuan tentang adanya
kota-kota yang dibina oleh Raja Buluh Betung semasa hayatnya pada hal Raja
Buluh Betung itu adalah watak mitos. Mungkin juga dalam kisah ini Langkapuri
ialah Langkawi.
Di dalam karya-karya historiografi Melayu
lain, batasan antara mitos dan realiti lebih jelas jika dibandingkan dengan
hikayat ini. Cara penceritaan juga berubah menjadi lebih jelas dengan
pernyataan peristiwa-peristiwa yang betul-betul berlaku. Di samping pengarang
sendiri ada orang-orang lain yang tahu tentang peristiwa-peristiwa itu. Tidak
seperti peristiwa-peristiwa yang dikemukakan pada bahagian awal penulisan yang
cara penyampaiannya adalah hasil pemikiran dan pengolahan pengarang sendiri.
Cara unsur-unsur mitos itu disampaikan bergantung kepada tujuan yang ingin
dicapai oleh pengarang.
Keistimewaan Hikayat Merong Mahawangsa yang
teragung ialah cara yang dipilih oleh pengarang untuk mengisahkan bagaimana
Raja Phra Ong Mahawangsa memeluk agama Islam. Keagungan dan keangkuhan
pengarang dari istana Kedah ini menghalang beliau dari mengulang sebut cara
yang sudah termaktub di dalam Hikayat Raja-Raja Pasai dan Sejarah Melayu. Di
mana kedua-dua hikayat itu memperlihatkan unsur-unsur persamaan yang amat
jelas, Hikayat Merong Mahawangsa, atas kebijaksanaan pengarangnya mengemukakan
sejarah pengislaman yang tiada persamaannya dalam karya-karya historiogfari
yang lain. Gaya yang tersendiri ini ialah hasil kepintaran pengarang
menggembelingkan unsur-unsur realiti. Pengarang telah membuktikan bahawa beliau
mempunyai daya imaginasi yang kuat ketika mengolah bahagian ini.
Telah termaktub di jiwa pengarang bahawa
peristiwa raja memeluk agama Islam adalah peristiwa kemuncak dalam
penulisannya. Dengan itu kisah ini mestilah dikemukakan dengan sekuat-kuat
impak dan kesan yang terdaya. Peristiwa yang terpenting ini tidak mungkin
dikemukakan dengan begitu sahaja. Ia harus dikemukakan berlainan dari yang
sudah ada dalam karya-karya lain. Unsur mimpi seperti dalam Hikayat Raja-Raja
Pasai dan Sejarah Melayu tidak akan memberi keadaan yang diharapkan. Unsur
peperangan seperti Hikayat Banjar tidak akan mencapai tujuan yang dimaksudkan
oleh pengarang. Kisah bagaimana Islam sampai ke Kedah mestilah mengatasi
penceritaan-penceritaan lain yang sudah ada. Ini hanya dapat dilakukan dengan
mengadunkan unsur realiti dengan mengadunkan unsur realiti dengan yang bukan
realiti tetapi masih boleh diterima akal.
Mungkin setelah membuat
pertimbangan-pertimbangan inilah akhirnya pengarang menulis tentang kedatangan
Islam ke Kedah mestilah mengadunkan unsur realiti dengan yang bukan realiti
tetapi masih boleh diterima akal.
Pertama sekali, pengarang mengatakan Islam
yang sampai ke Kedah itu telah dibawa oleh Sheikh Abdullah dari Baghdad.
Pilihannya wajar bukan sahaja nama itu mengandungi 'aura'nya yang terasing
tetapi juga kerana Baghdad tidak kurang pentingnya sebagai suatu pusat
perkembangan dan pentadbiran kerajaan Islam.
Walaupun Sejarah Melayu ada menyebut tentang
seseorang Raja Kedah pernah mengadap ke Melaka untuk menerima nobat, Hikayat
Merong Mahawangsa tidak menyentuh tentang perkara ini. Mungkin masa yang
dikemukakan dalam Hikayat Merong Mahawangsa lebih awal daripada yang disentuh
oleh Sejarah Melayu berhubung dengan peristiwa ini. Hikayat Acheh juga
menyentuh tentang kedatangan Islam ke Kedah tetapi Hikayat Merong Mahawangsa
menyepi tentang rujukan ini. Biarpun demikian, pengarang menyatakan pada masa
Kedah menerima Islam, Acheh telah lama memeluk agama itu. Dikatakan apabila
Acheh mendengar Kedah sudah Islam, rajanya mengirim dua buah kitab karangan
Sheikh Nuruddin al-Raniri untuk dikaji. Namun demikian jelas bahawa pengarang
kita enggan melibatkan kerajaan-kerajaan Melayu lain dalam karangannya dan
mengrekonstruksikan versinya yang tersendiri.
Sumber: http://www.mykedah2.com/10heritage/111_2_p3.htm
Sumber: http://www.mykedah2.com/10heritage/111_2_p3.htm
Sulalatus Salatin :
Sulalatus Salatin Sejarah Melayu merupakan
satu karya sejarah berkaitan kebangkitan, kegemilangan dan kejatuhan zaman
Kesultanan Melayu Melaka yang ditulis oleh beberapa orang pengarang Melayu.
Ketika Feringgi (Portugis) menakluk Melaka, salinan Sejarah Melayu telah dibawa
ke Goa. Sejarah Melayu ditulis di Melaka dan dibawa bersama semasa Sultan
Mahmud Syah berundur dari Melaka pada tahun 1511. Naskhah asal ini kemudian
dibawa ke Johor dari Kampar pada tahun 1528. Portugis merampas naskhah Sejarah
Melayu pada tahun 1536 semasa menyerang Johor Lama. Naskhah ini kemudian dibawa
balik ke Johor oleh Orang Kaya Suguh.
Terdapat perselisihan pendapat berkenaan Goa.
Pendapat pertama merujuk kepada Goa yang terdapat di India, manakala pendapat
kedua merujuk pada sebuah tempat bernama Gowa yang terletak di Sulawesi. Lihat
perbezaan ejaan keduanya. Pendapat yang kedua ternyata lebih kuat atas alasan
sekiranya Portugis mengambil salinan Sejarah Melayu dan dibawa ke Goa, India,
pastinya Sejarah Melayu akan dibawa terus ke Eropah sebagai harta rampasan.
Terdapat sekurang-kurangnya 29 versi tetapi versi yang paling mashyur adalah
versi Shellabear. Menurut pengenalan Sejarah Melayu naskah Shellabear, Yang
diPertuan Raja di Hilir Sultan Abdullah Mu’ayat Syah ibni’l Sultan Abdul Jalil
Syah telah mengutuskan Seri Nara Wangsa Tun Bambang untuk memerintah Bendahara
Paduka Raja Tun Muhammad@Mahmud (Tun
Sri Lanang) pada hari Khamis, 12 Rabiul Awal 1021 bersamaan 13 Mei 1612 agar
menyunting salinan Sejarah Melayu yang dibawa oleh Orang Kaya Sogoh dari
Goa/Gowa.
Ketika itu Sultan Johor Lama, Sultan Alauddin
Riayat Syah ibni Sultan Abdul Jalil Syah telah ditahan di Istana Raja Acheh,
Raja Iskandar Muda. Sejarah Melayu Sulalatus Salatin dianggap penting kerana ia
memberikan adat istiadat kerajaan, susunan raja Melayu dan sejarah kerajaan
Melayu dan boleh dikatakan menyerupai konsep sejarah sahih China, di mana pada
setiap pertukaran Dinasti di China, sejarah Dinasti sebelumnya akan ditulis dan
disimpan di arkib negara tersebut.
PENGARANG
SULALATUS SALATIN : TUN SRI LANANG
Tun Sri Lanang merupakan timang-timangan yang
diberikan kepada Tun Muhammad, anak Tun Ahmad Paduka Raja yang merupakan
seorang Bendahara Kerajaan Johor pada kurun ke-17 Masihi. Beliau telah
dilahirkan di Bukit Seluyut, Batu Sawar, Johor pada tahun 1565. Beliau adalah
Bendahara Johor pada ketika itu dan setelah Johor kalah dalam peperangan dengan
Aceh yang pada ketika itu diperintah oleh Sultan Iskandar Muda Aceh. Beliau
kemudiannya telah dibawa ke Aceh pada tahun 1613 dan telah menetap di negeri
Samalanga. Sultan Iskandar Muda telah melantik beliau sebagai penasihat utama
Baginda dan diberi delaran ‘Orang Kaya Datuk Bendahara Seri Paduka Tun
Seberang’. Beliau telah mendirikan pusat penyebaran agama Islam dan pendidikan
terutamanya di negeri-negeri pesisir timur Aceh. Beliau kemudiannya telah di
angkat menjadi raja di negeri Samalanga pada tahun 1615. Beliau telah mangkat
pada tahun 1659 di Lancok dan telah dimakamkan di sana.
Tun Sri Lanang sangat dikenali oleh kerana
karyanya iaituSulalatus Salatin (Sejarah Melayu) yang merangkumi pelbagai
sejarah masyarakat Melayu, Jawa, Brunei, Patani dan Campa. Kebenaran tentang
beliau sebagai penulis asal atau sekadar penyunting kitab tersebut tidak dapat
dipastikan dengan tepat. Namun menurut Syeikh Nuruddin al-Raniri, ulama dan
penasihat agama Sultan Aceh, telah memperakukan Tun Sri Lanang sebagai
pengarang dan penyusun Sulalatus Salatinkerana beliau kenal rapat dengan
Tun Sri Lanang. Kitab tersebut telah dapat disiapkan penulisan dan
penyuntingannya oleh Tun Sri Lanang dalam masa dua tahun iaitu pada tahun 1614
selepas tarikh penulisannya yang dimulai pada tahun 1612 Masihi. Sulalatus
Salatin adalah diperakui sebagai satu sumber terkaya dan terlengkap yang
menceritakan tentang sejarah bangsa-bangsa di Nusantara.
KANDUNGAN
SULALATUS SALATIN
Tun Sri Lanang telah menghasilkan sebanyak 15
bab dalam Sulalatus Salatin ini. Dalam setiap bab, dipecahkan pula kepada
beberapa bab-bab kecil mengikut kesesuaian penulisannya. Berikut adalah
perincian sinopsis dalam Sulalatus Salatin :
PERINCIAN
SINOPSIS
Raja Iskandar Zulkarnain dari Makaduniah berperang
dengan Raja Kida Hindi dan kemudian berkahwin dengan Puteri Syahrul Bariah.
Raja Suran turun ke Dika dan berkahwin dengan Puteri Mahtabul Bahri. Hasil
perkahwinan itu, mereka mendapat tiga orang putera iaitu Nila Pahlawan, Krisyna
Pandita dan Nila Utama. Kesemua anak-anak Raja Suran menjadi raja di negeri
masing-masing. Nila Utama menggunakan nama Seri Teri Buana semasa menjadi raja
dan mahu berkahwin dengan puteri Demang Lebar Daun dan diadakan waad di antara
mereka. Seri Teri Buana gemar mengembara sehinggalah berjumpa dengan Singapura.
Badang merupakan seorang hamba yang beroleh gagah setelah memakan muntah hantu
dan akhirnya dimerdekakan oleh tuannya. Merah Silu dan Merah Caga merupakan dua
bersaudara. Merah Silu menahan lukah dan mendapat cacing gelang yang apabila
direbus bertukar menjadi emas. Merah Caga ingin membunuh saudaranya itu kerana
merebus cacing tersebut dan akhirnya Merah Silu melarikan diri sehinggalah
bertemu dengan sebuah tempat yang diberikan nama Semundera. Tuan Jana Khatib
datang ke Singapura dan menunjukkan kepandaiannya menilik sepohon batang pinanh
di hadapan istana raja sehingga membuatkan raja murka lalu membunuhnya.
Sultan Muzaffar Syah menceraikan isterinya untuk diberikan kepada Seri Nara
Diraja atas tujuan mendamaikan Melaka dan kemudian berkahwin dengan Puteri
Raden Galuh Cendera Kirana. Hang Tuah difitnah bermukah dengan dayang raja dan
dihukum bunuh. Orang-orang Melaka yang diketuai Tun Perpatih Putih dapat
melihat wajah raja China setelah memakan kangkung yang dibelah tanpa dikerat.
Tun Muhammad membunuh Tun Besar kerana sepak raga terkena destar Tun Muhammad.
Sultan Mansur Syah merajakan Tun Muhammad di Pahang.
Raja Cempa menjumpai seorang budak dalam mayang pinang dan diberi nama Pau Gelang.
Raja Haru mengamuk di Pasai setelah surat yang bertulis “salam” disebut
“sembah”. Selepas Telanai Terengganu pulang, Sultan Muhammad menitahkan Seri
Akar Raja membunuh Telanai itu. Sultan Muhammad Syah mengganggu isteri Tun
Biajid dan hampir-hampir dibunuh oleh Tun Biajid. Seri Wak Raja ingin membunuh
Tun Isap tetapi Sultan Mahmud menyuruh Tun Isap melarikan diri. Bendahara Putih
mati dan digantikan dengan Bendahara Seri Mahara Tun Mutahir. Sultan Mahmud
menitahkan pembesar untuk meminang Puteri Gunung Ledang dan muncul seorang tua
memberitahu syarat-syaratnya.
Setelah Seri Wak Raja pulang dan memberitahu tentang kecantikan Tun Teja,
Sultan Mahmud mahukan Tun Teja meskipun ketika itu menjadi tunangan orang. Hang
Nadim berjaya melarikan Tun Teja. Laksamana Khoja Hasanpergi ke Pahang dan
berjaya melarikan gajah Ai Kening. Sultan Mahmud Raja Zainal dibunuh dan tugas
ini disempurnakan oleh Hang Berkat. Raja Legor ingin menyerang Pahang atas
suruhan Raja Siam. Tun Perpatih Hitam dan Tun Hussain dibunuh kerana bersikap
biadap di hadapan raja. Maulana Sadar Jahan datang ke Melaka dan Sultan Mahmud
telah berguru dengan beliau.
Bendahara Seri Maharaja telah mengahwinkan anaknya dengan Tun Ali. Nina Sura
Dewana memberi rasuah kepada Bendahara Seri Maharaja dan ini telah dilihat oleh
Si Kitul. Si Kitul membuat fitnah bahawa Bendahara Seri Maharaja mahu membunuh
Raja Mendaliar. Peringgi telah menyerang Melaka di bawah pimpinan
Alfonso d'Albuquerque tetapi serangan kali pertama gagal. Berlaku pertempuran
hebat antara tentera Peringgi dengan orang-orang Melaka. Peringgi menyerang
Bintan dan Sultan Mahmud terpaksa berundur hingga ke Kampar.
Sultan Alaud'-Din Ri'ayat Syah ditabalkan
menjadi raja selepas kemangkatan Sultan Mahmud Syah dan baginda meninggalkan
Kampar menuju ke Pahang dan berkahwin dengan Raja Kesuma Dewi, anak Sultan
Mansur Syah. Sultan Alaud'-Din Ri'ayat Syah membuka sebuah negeri di Kuala
Johor. Raja Omar, iaitu cucu Sultan Mansur Syah di Pahang berkahwin dengan Raja
Fatimah, anak Sultan Alaud'-Din Ri'ayat Syah. Sultan Muzzafar Syah menggantikan
Sultan Alaud'-Din Ri'ayat Syah yang mangkat dan baginda membuka sebuah negeri
bernama Seluyut. Raja Omar menceraikan isteri pertamanya setelah Raja Fatimah
hamil. Sultan Muzaffar Syah pula jatuh hati dan berkahwin dengan bonda Raja
Mansur. Kemangkatan Sultan Muzaffar digantikan oleh Sultan Abdul Jalil Syah.
SUMBER
A.Samad Ahmad (2008). Edisi pelajar:
sulalatus salatin sejarah melayu. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Thursday, 24 April 2014
Sunday, 20 April 2014
IDEALISME & FALSAFAH MELAYU
Idealisme dan falsafah merupakan dua elemen sastera yang saling
bertentangan. Penggunaan kedua-dua elemen ini ke dalam sesuatu karya sastera,
iaitu karya agung khususnya amat popular dalam kalangan pengkarya-pengkarya
satu ketika dahulu. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, idealisme bermaksud
sifat melihat atau mencita-citakan sesuatu dalam bentuk yang ideal (2010: 558).
Menurut W.F Hocking pula, idealisme merupakan realiti yang terdiri daripada
idea-idea, fikiran-fikiran, akal (mind) atau jiwa (selves) dan
bukanlah kekuatan atau kebendaan. Berdasarkan pendefinisian tersebut, jelas
menunjukkan bahawa idealisme memerlukan daya imaginasi yang tinggi dan kreatif
untuk menghasilkan sesuatu bentuk karya sastera.
Bagi maksud falsafah pula, ia
dimaksudkan sebagai pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai ilmu
yang tertinggi yang menjadi dasar kepada ilmu-ilmu yang lain (Kamus Dewan Edisi
Keempat, 2010: 406). Ilmu yang dimaksudkan tersebut adalah pengetahuan yang
amat luas kepada sesuatu bentuk hakikat yang mendasari kepada semua ilmu
berkaitan dengan hal tersebut. Bagi Hashim Hj. Musa pula, falsafah disifatkan
oleh beliau sebagai kajian secara renungan dan spekulatif terhadap punca,
keadaan dan sifat seluruh pengetahuan manusia yang menjadi sari pati bagi
seluruh bidang pengetahuan manusia. Pentakrifan yang dibuat oleh tokoh Melayu
ini masih lagi berkisar mengenai cakupan keseluruhan ilmu dan bidang tentang
pengetahuan manusia.
Kedua-dua elemen ini diadaptasikan oleh
tokoh-tokoh sastera ke dalam karya mereka untuk memperjelaskan lagi tujuan dan
idea yang ingin disampaikan dalam sesuatu karya agung itu. Hal ini demikian
kerana, elemen-elemen tersebut amat sesuai dan bertepatan dengan kehendak
pembaca. Dalam pada itu, para pengkarya itu juga menerapkan kedua-dua elemen
ini agar para pembaca dapat membuat penganalisisan tentang sesuatu karya
tersebut dengan lebih mudah.
Jelaslah bahawa penerapan idelisme dan
falsafah dalam sesuatu karya agung amat diperlukan dalam pengoperasian sesuatu
karya agung. Dalam pembicaraan yang dilaksanakan tertumpu kepada empat, iaitu
idealisme bersumberkan alam, falsafah bahasa, falsafah Islam dan falsafah
Melayu.
*Idealisme Bersumberkan Alam
Sesebuah karya seharusnya memiliki falsafah, pemikiran dan persoalan yang
agung dan penting. Hal inilah yang disebutkan oleh tokoh pengkritik karya
sastera, Greek Dionysus Cassius Longinus. Hal ini membuktikan bahawa sesebuah
karya sastera, terutamanya karya agung pasti memiliki ciri pemikiran tertentu
yang juga disebut sebagai idealisme. Seterusnya, idealisme yang akan
dibincangkan dalam karya agung Melayu adalah idealisme karya yang bersumberkan
alam. Perbincangan berdasarkan idealisme yang bersumberkan alam ini dapat
dikategorikan kepada beberapa pecahan, misalnya berkaitan tumbuh-tumbuhan,
haiwan, angkasa, sosialisasi dan sebagainya. Kehidupan manusia tidak lari
daripada alam, malah banyak perkara yang berlaku dalam kehidupan sebagai
seorang manusia sering dikaitkan dan diumpamakan dengan alam ciptaan Tuhan,
tidak kira dari segi tumbuhan, haiwan, angkasa, lautan mahupun hubungan antara
masyarakat, iaitu sosialisasi.
Hal ini banyak diungkapkan dalam karya-karya agung Melayu klasik. Mortimer
Jerome Adler menyatakan, berdasarkan isu utama berkenaan tumbuh-tumbuhan,
haiwan dan manusia sebagai bentuk hidupan yang berkesinambungan atau jelas
berbeza, maka kajian organisma haiwan – anatomi dan fisiologinya – memperoleh
banyak kepentingannya (2007: 12). Bukan sahaja pada satu bahagian,
malah pada ketika menulis manusia juga tidak dapat lari dari dikaitkan dengan
alam.
*Falsafah Bersumberkan Islam
Falsafah karya agung terutamanya karya agung dunia Melayu turut diilhamkan
oleh pengarangnya melalui agama Islam yang menjadi pegangan agama majoriti
bangsa Melayu. Hal ini dibuktikan melalui sebuah buku daripada Yayasan Karyawan
(2000: 13) yang menyatakan tiga faktor utama terhasilnya karya agung Melayu
iaitu; a) kekuatan bahasa Melayu, b) pengaruh Islam, dan c) peranan istana dan
sekolah pondok. Hal ini membuktikan bahawa falsafah yang terdapat dalam karya
agung terdapat juga yang bersumberkan Islam, iaitu memperlihatkan keislaman
dalam penghasilan karya.
Setelah pengaruh agama Hindu menjadi pudar dalam diri masyarakat Melayu,
munculnya Islam di dalam dunia Melayu. Sekitar abad ke-12 dan ke-13, beberapa
buah kerajaan Melayu-Islam telah ditubuhkan di Perlak (Pasai). Perkara ini
menyebabkan berakhirnya pengaruh kerajaan Melayu-Srivijaya yang pada masa
tersebut masih dalam kekuatan pengaruh Hindu. Agama Islam seterusnya disebarkan
secara meluas, bukan sahaja dalam kalangan alim ulama’ tetapi juga turut disebarkan
kepada rakyat.
Pada ketika ini dikatakan masyarakat Melayu masih menggunakan bahasa lisan
sehinggalah tiba suatu ketika apabila masyarakat Melayu sudah mula mempelajari
abjad Arab untuk menulis bahasa Melayu. Dengan bermulanya perkembangan tulisan
ini, bermulanya suatu zaman baru dalam dunia Melayu, iaitu zaman perkembangan
ilmu dan pemikiran yang didasarkan kepada ajaran agama, iaitu tauhid dan
pandangan Islam sejagat. Hal ini juga dapat dikaitkan dengan istana kerajaan
Melayu-Islam pada zaman tersebut yang menjadi pendukung kepada kegiatan
penulisan yang membentuk warisan bangsa.
Kitab al-Qur’an merupakan sumber utama kepada falsafah Islam kerana
al-Qur’an adalah kitab petunjuk dan rahmat buat sekalian alam. Mohd Rashid Md
Idris ada menyatakan bahawa al-Qur’an itu adalah kitab yang Haq dari yang maha
Haq, tiada keraguan, tiada kebengkokan, tiada kesilapan dan kesalahan, tiada
percanggahan dan pertentangan, kitab yang terpelihara, kitab yang diberkati,
kitab yang menjadi cahaya dan penghidup jiwa, kitab yang menjadi penjelas dan
penerang, kitab yang menjadi penawar dan pengubat jiwa, dan kitab yang menjadi
pemutus kata (2007: 53).
Hal ini membuktikan bahawa Islam dan falsafahnya memberikan seratus peratus
keyakinan kepada penganut agamanya. Hal ini juga menyebabkan masyarakat
Melayu-Islam sejak dahulu sangat yakin akan kebaikan menurut ajaran seperti
yang dinyatakan dalam agamanya. Dengan itu, tidak hairanlah di dalam penulisan
pengkarya klasik dahulu kala terutamanya mereka yang beragama Islam seperti Nuruddin
al-Raniri, Tun Sri Lanang, Raja Ali Haji, Munshi Abdullah dan tokoh-tokoh yang
lain suka untuk mencetuskan pemikiran berasaskan falsafah Islam dalam karya
mereka.
Hal ini dapat dilihat dalam contoh yang terdapat dalam penghasilan karya
Sulalat al-Salatin karya Tun Sri Lanang. Agama Islam menyarankan seseorang
rakyat untuk mentaati pemerintahnya selagi pemerintah tersebut tidak berlaku
zalim. Kesetiaan seorang rakyat kepada sultan ini dibuktikan melalui
penghasilan karya Sulalat al-Salatin yang merupakan titah sultan kepada seorang
pengarang, iaitu Tun Sri Lanang. Titah tersebut dinyatakan dalam karya Sulalat
al-Salatin yang berbunyi;
“diperbuatkan hikayat [….] perteturun segala raja-raja Melayu dengan
istiadatnya, supaya didengar oleh anak cucu kita yang kemudian dari kita dan
diketahuinyalah segala perkataan, syahadan beroleh faedahlah mereka itu
daripadanya”
(Sulalat al-Salatin, edisi Karya Agung, 1993: 3)
Pengarang menunjukkan ketaatan dengan menjunjung perintah sultan yang
membawa kepada keberlanjutan warisan sejarah bangsa kepada generasi
terkemudian. Hal ini dibuktikan melalui tulisan pengarang dalam kitab ini juga,
iaitu;
“Maka fakir karanglah hikayat ini [….] dan fakir himpunkan daripada segala
riwayat orang tuha-tuha dahulu kala supaya akan menyukakan duli hadhrat
baginda”
(Sulalat al-Salatin, edisi Karya Agung,
1993: 4)
Selain itu, terdapat juga karya-karya agung lain yang menerapkan unsur
keislaman ini. Misalnya dalam karya Hikayat Abdullah hasil karangan Abdullah
Abdul Kadir Munshi, pendidikannya sedari kecil sangat menitikberatkan hal-hal
keagamaan dan keilmuan. Hal ini dapat dilihat berdasarkan petikan daripada
karya tersebut, iaitu;
“Adapun ilmu dan kepandaian itu menjadi tangga kepada pangkat kekayaan, dan
kekayaan itu membawa kepada kebesaran. Maka bahawasanya segala benda yang
dijadikan Allah dalam dunia itu masing-masing adalah dengan harganya, iaitu
dapat dinilaikan oleh manusia melainkan ilmu itulah sahaja yang tiada ternilai
oleh manusia akan harganya.”
(Hikayat Abdullah, 2004: 19)
Petikan di atas menunjukkan ciri falsafah Islam apabila segala yang
dinyatakan berbalik kembali kepada kepercayaan dan kepatuhan terhadap kata-kata
Allah. Selain itu, menuntut ilmu juga adalah perkara yang sangat dituntut dalam
Islam. Hal ini terbukti melalui kata hikmah yang berbunyi “sesuatu amal
seharusnya didahului dengan ilmu”. Kata-kata ini adalah antara kata-kata yang
ditekankan dalam agama Islam.
*Falsafah Bersumberkan Melayu
Kehidupan masyarakat Melayu tidak boleh terlepas daripada peraturan dan
disiplin. Oleh yang demikian, mereka menerapkan unsur tersebut di dalam karya
mereka. Misalnya, mereka menekankan konsep budi dalam kehidupan mereka. Konsep
budi tersebut pula terbahagi kepada lima, iaitu budi bahasa, budi pekerti, budi
bicara, hati budi dan akal budi (Mohd Rashid Mohd Idris, 2011: 63). Penerapan
unsur-unsur tersebut dapat diperhatikan dalam contoh yang berikut:
1)Budi bahasa
Budi bahasa dan budi bicara yang mulia merujuk kepada pertuturan yang
manis, sopan, positif, bijaksana, bernas dan penuh pengajaran, serta memberikan
sumbangan kepada khalayak dan pendengarnya (Mohd Rashid Idris, 2011: 64).
Contoh penerapan unsur ini dalam karya agung dapat dilihat dalam contoh di
bawah:
“Pada masa itulah wafat Syeikh Syamsuddin al-Sumaterani iaitu pada malam
Isnin 12 haribulan Rejab, pada Hijrah 1039 tahun, bahawa Syeikh itu alim pada
segala ilmu tasawuf dan beberapa kitab yang ditaklifkannya.”
(Sumber: Bustan al-Salatin, 1992)
Ini menunjukkan bahawa Nuruddin adalah seorang individu yang mempunyai budi
bahasa yang tinggi. Hal ini demikian kerana walaupun beliau bertelagah dengan
Syamsuddin, beliau tetap menghormatinya sebagai seorang ulama dan manusia
biasa. Ungkapan yang dinyatakan oleh Nuruddin adalah satu pengiktirafan oleh
beliau terhadap kewibawaan ulama tersebut.
2)Budi Pekerti
Bagi gagasan budi pekerti, ia lebih terarah kepada akhlak seseorang itu.
Namun demikian, unsur kesantunan masih lagi menjadi akar kepada setiap
perlakuan yang dihasilkan oleh seseorang individu itu. Menurut Mohd Rashid Md.
Idris (2011), budi pekerti adalah satu aspek atau tingkah laku seseorang yang
dinilai oleh masyarakat dari sudut baik dan buruk, atau halus dan kasar.
Kelakuan tersebut merangkumi kelakuan yang bersopan-santun, tertib dan
sebagainya. Nilai ini dapat diperhatikan dalam Syair Ken Tambuhan seperti
contoh di bawah:
Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan
sahaja.
(Sumber: Syair Ken
Tambuhan)
Dalam petikan di atas, diperlihatkan sifat raja yang mengasihi rakyat dan
melayan mereka sama rata. Hal ini demikian kerana, kebanyakan raja pada zaman
dahulu kebiasaannya mementingkan kedudukan dan memandang rendah terhadap
rakyat. Oleh yang demikian, dalam syair tersebut ditekankan sikap raja yang
amat mengasihi rakyat dengan menunjukkan budi pekerti yang baik.
3)Budi Bicara
Pendefinisian budi yang seterusnya pula lebih cenderung kepada unsur
toleransi dan tolak ansur dalam setiap perbuatan. Hal ini demikian kerana,
kehidupan bermasyarakat yang mementingkan nilai kerjasama bagi mewujudkan
suasana yang harmoni dan aman. Dalam karya agung Syair Ken Tambuhan dinyatakan
bahawa Raden Menteri seorang suami yang sanggup mencari buah pauh janggi
keinginan isterinya yang sedang mengidam. Walaupun hatinya berat untuk
meninggalkan isterinya yang berbadan dua, namun kerana kasih dan kasihan kepada
isterinya, dia sanggup menghadapi sebarang bahaya. Justeru, sewaktu dia
meninggalkan isterinya dan istana, dia berpesan dengan pesanan seperti berikut;
Ia berkata kepada ayah dan bonda,
Puteri sekalian putera anakanda,
Jikalau ada satu bahaya anakanda,
Puteri sekalian putera anakanda.
(Naskah koleksi
DBP: 133/2011)
Petikan yang dinyatakan telah mencerminkan kepada pembaca bahawa nilai budi
bicara ini amat dekat dalam kehidupan masyarakat Melayu pada ketika dahulu.
Malahan nilai ini turut diterapkan dalam kehidupan berkeluarga khususnya.
4)Hati Budi
Hati budi pula bolehlah dikaitkan dengan istilah hati yang baik atau baik
hati. Untuk melahirkan hati yang baik, seseorang itu perlu diasuh sejak kecil
kerana kesucian hati akan menentukan perlakuan yang baik, tingkah laku yang
bersopan dan akan dihindari daripada segala sifat-sifat yang negatif dan buruk.
Aspek ini juga tidak lupa diterapkan dalam karya klasik Melayu. Sebagai contoh,
ia dapat dilihat dalam petikan karya Bustan al-Salatin;
“kemudian dari itu maka kerajaan Sultan Hussain ibn Sultan Alaudin yang
bergelar Sultan Ali Riayat Syah, pada hari ahad, sehari bualn Safar. Ialah
sangat halm perangainya dan pengasih akan segala rakyatnya akan segala ulama,
syfakat akan segala fakir dan miskin.”
(Sumber:
Bustan al-Salatin (selenggaraan) Siti Hawa Hj Salleh, 1992)
Petikan di atas menggambarkan seorang raja yang yang mempunyai hati budi
yang baik yang mana beliau sangat mengasihi rakyat jelatanya walaupun beliau
terdiri daripada golongan raja. Beliau sanggup menderma kepada rakyat yang
memerlukan. Beliau amat mengasihi rakyat jelata sehinggakan segala kesusahan
rakyat diambil tahu.
5)Akal Budi
Pertimbangan akal sangat diperlukan dalam kehidupan seharian. Oleh yang
demikian, melalui pertimbangan akal budi yang mementingkan kewarasan fikiran
ini akan menentukan sikap seseorang itu sama ada mampu untuk bertanggungjawab
dengan setiap perkara yang dilakukannya ataupun tidak. Kebiasaannya dalam
masyarakat dahulu nilai ini sangat dipentingkan supaya seseorang individu itu
mampu untuk mengurus diri, keluarga dan juga masyarakat. Nilai ini ada
diselitkan dalam karya agung yang terdahulu. Contohnya dalam petikan yang
berikut:
Namanya Raden Puspa Kencana,
Lakunya bijak laksana,
Akal bicaranya amat sempurna,
Sifatnya lengkap hamba laksana
(Sumber: Syair Ken Tambuhan, 2002: 5)
Pengarang menerangkan dalam syair tersebut berkaitan watak Raden Puspa
Kencana yang sangat bijak dan cerdik. Hal ini terbukti apabila penyair
menyatakan bahawa tidak ada seorang yang dapat mengalahkan beliau jika diajak
untuk lawan berdebat. Nilai ini diselitkan dalam syair tersebut supaya mereka
mencontohi sikap Raden Puspa Kencana yang bijak bagi mengelakkan diri daripada
ditindas oleh orang lain.
*Falsafah Bahasa
*Konsep
Falsafah bahasa merupakan gabungan dua perkataan, iaitu falsafah dan
bahasa. Namun kedua-dua entiti ini membawa kepada pemaknaan yang berbeza sama
sekali. Falsafah merupakan gabungan dua kata, iaitu istilah Yunani philo (cinta)
dan sophos (hikmat). Kebenaran dan keutamaan kata yang dibawa oleh
Phytogras ini dapat disimpulkan sebagai pencinta kebijaksanaan. Bagi
pendefinisian bahasa pula, merujuk kepada sistem lambang dan bunyi suara yang
dipakai sebagai alat perhubungan dalam lingkungan satu kelompok manusia (Kamus
Dewan Edisi keempat, 2010: 106).
Bagi Von Humboldt, iaitu seorang sarjana Jerman bahasa didefinisikan
sebagai sintesis bunyi (dalam Mohd Rashid Md Idris, 2012: 8). Melalui
pentakrifan yang dibuat dapat dinyatakan kesimpulan bahawa bahasa adalah satu
medium yang diguna pakai oleh masyarakat untuk menyampaikan konsep atau lebih
tepat lagi untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Namun demikian,
penggabungan kedua-dua elemen ini dapat membawa kepada sesuatu bentuk
pengetahuan yang lebih unggul. Menurut Hashim Hj, Musa (1996), bidang falsafah
terbahagi kepada dua bahagian, iaitu falsafah linguistik dan falsafah bahasa.
Pembicaraan tentang falsafah linguistik merangkumi kepada cakupan dasar
falsafah dalam konsep dan istilah linguistik. Hal ini merujuk kepada penelitian
tentang kaedah dan amalan yang digunakan oleh ahli-ahli linguistik deskriptif
dalam disiplin mereka (Mohd Rashid Md Idris, 2012: 9). Bagi falsafah bahasa
pula, aspek ini meneliti dan memeriksa berasaskan falsafah pengetahuan yang
dipanggil conceptual knowledge atau ilmu dalam bentuk konsepsi, yang
wujud dalam fikiran secara ilmu (knowledge), logik dan sebagainya.
Oleh hal yang demikian, dapat dirumuskan bahawa falsafah bahasa merupakan
bidang yang menelusuri tentang sesuatu aspek bahasa dengan menggunakan konsep
pengetahuan dan penggunaan dasar yang lebih mendalam bagi mencari kebenaran
dalam setiap aspek yang ingin dikaji.
*Teori Falsafah Bahasa
Dalam falsafah bahasa ini, terdapat satu gagasan teori yang dikaji oleh
Mohd Rashid Md Idris, iatu teori falsafah bahasa yang menggabungkan dua teori
lain. Teori yang dimaksudkan adalah teori relatif dan teori kenuranian bahasa.
Menurut beliau, manusia mempunyai bahasa dan dapat berfikir tetapi binatang
tidak, kecuali dalam bentuk yang amat primitif dan erat hubungannya dengan
naluri binatang tersebut. Beliau menegaskan bahawa manusia dianugerahi Allah
S.W.T dengan bahasa dan akal semata-mata untuk mengangkat martabat manusia
sebagai makhluk ciptaan yang sebaik-baik kejadian. Oleh yang demikian, beliau
menggunakan kerelevanan idea tersebut untuk menggabungkan kedua-dua teori
tersebut kerana berpendapat kedua-dua unsur tersebut tidak boleh difikirkan
secara terpisah.
Dalam teori yang digunakan oleh beliau, terdapat tiga bahagian yang
dikemukakan, iaitu bulatan, anak panah (dua hala) dan garisan putus-putus.
Bahagian ini dapat dijelaskan dalam rajah di bawah:
Berdasarkan rajah di atas, tiga aspek yang ditonjolkan adalah bulatan yang
bermaksud keadaan yang mana memerlukan manusia untuk berbahasa secara sempurna,
iaitu dari aspek nahu, makna dan tujuannya. Bahagian kedua pula adalah anak
panah (dua hala) yang menggambarkan wujudnya hubungan langsung secara tersurat
antara penutur dan pendengar. Aspek yang terakhir adalah garisan putus-putus
yang memaparkan hubungan secara tersirat antara manusia dengan Maha Pencipta,
iaitu Allah (Mohd Rashid Idris, 2012: 43).
*Prinsip Asas Pertama Dalam Teori Falsafah Bahasa: Berbahasa Mengikut Nahu
Secara umumnya, aspek ini menekankan tentang aspek tatabahasa dan makna
ketika seseorang penutur itu berbahasa. Misalnya dalam karya agung Melayu yang
menggunakan bahasa untuk menyatakan sesuatu gambaran tentang
kehidupan masyarakat Melayu. Dalam sejarah Melayu misalnya, menceritakan
tentang kemasukan agama Islam ke Melaka, Sultan Muhammad Syah mengambil berat
tentang tiga daripada lima Rukun Islam (Haron Daud, 1989: 45). Contohnya:
“Hatta, maka hari pun asarlah; maka datanglah kapal dari Judah. Serta ia…
lalu ia bersembahayang di pantai Melaka itu.”
Petikan tersebut menggambarkan Saiyid Abdul Aziz mendirikan sembahyang dan
mendapat perhatian ramai. Penulis memfokuskan kepada makna yang sempurna
daripada petikan ayat tersebut yang menggambarkan perlakuan tersebut untuk
menyedarkan tentang kepentingan menunaikan solat.
*Prinsip Asas Pertama Dalam Teori Falsafah Bahasa: Berbahasa untuk
Menyampaikan Maklumat yang Benar
Dalam berbahasa, penutur haruslah menyampaikan sesuatu maklumat yang benar
dan tidak berbaur fitnah. Misalnya dalam sejarah Melayu, yang mana
Hang Tuah difitnah oleh pembesar lain sehinggakan Hang Tuah dijatuhkan hukuman
bunuh. Dalam hal ini, pemfitnah tidak akan memperolehi sebarang kebaikan
malahan hanya akan merugikan diri sendiri. Malah Allah juga ada berfirman:
“Wahai orang-orang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dan ucapkanlah
perkataan yang
benar”
(dalam Mohd Rashid Mohd Idris surah al-Ahzab 33: 70)
*Penutup
Rumusannya, setiap karya atau penulisan pastinya mempunyai idealisme dan
falsafahnya yang tersendiri. Hal ini berkait rapat dengan diri seseorang
penulis itu sendiri. Setiap penulis mempunyai kecenderungan tersendiri untuk
mengaitkan penulisannya dengan falsafah dan pemikiran tertentu, misalnya
berkaitan dengan idealisme bersumberkan alam, falsafah bersumberkan Islam,
falsafah bersumberkan Melayu mahu pun falsafah bahasa. Raja Ali Haji misalnya
berkecenderungan mengaitkan penulisannya dengan Islam, manakala Abdullah Munshi
pula biasanya menulis karya yang tidak lari daripada bahasa dan alam, iaitu
dari aspek sosialisasi dan pelbagai lagi kecenderungan penulisan dalam
menyampaikan falsafah dan pemikiran mereka dalam penulisan. Segalanya berkaitan
dengan kehidupan manusia dan tidak lari dari dimasukkan unsurnya di dalam
sebuah penulisan yang menarik dan berkesan.
Sumber:
Sumber:
A. Samad Ahmad, 2003. Edisi Pelajar Sulalatus Salatin Sejarah Melayu. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Abdullah bin Abdul Kadir munsyi (diperkenalkan oleh Kassim Ahmad), 2004.
Hikayat Abdullah. Selangor Darul Ehsan: Utusan Printcorp Sdn. Bhd.
Mohd Rashid Md Idris (2012). Teori Falsafah Bahasa (Teori Rashid). Perak:
Universiti Pendidikan Sultan Idris
Mortimer Jerome Adler, 2007. Sebuah Leksikon Pemikiran Barat Gagasan Agung.
Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.
Haron Daud (1989). Sejarah Melayu: Satu Kajian Daripada Aspek
Pensejarahan Budaya. Dewan Bahasa Dan Pustaka: Selangor.
Hashim Hj. Musa (1994). Pengantar Falsafah Bahasa. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa Dan Pustaka.
Raja Ali Haji (Dikaji dan Diperkenalkan Oleh: Hashim Musa), 2010. Kitab
Pengetahuan Bahas Yayasan Karyawan: Kuala Lumpur
Siti Hawa Haji Salleh (Penyelenggara), 1992. Bustan Al-Salatin. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Syair Ken Tambuhan.Dikaji Oleh: Nuruddin Alraniri.Noriah Mohamed
Et.Al:Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan Dan Dewan Bhasa Pustaka
Ungku Abdul Aziz Ungku Abd Hamid.( 2011). Pantun Dan Kebijaksanaan Akal
Budi Melayu. Dewan Bahasa Dan Pustaka: Kuala Lumpur.
W. G Shellbear, 1975. Sejarah Melayu. Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti
Sdn. Bhd.
POLEMIK DALAM HIKAYAT HANG TUAH
HIKAYAT HANG TUAH
Masyarakat dahulu
menganggap bahawa Hang Tuah merupakan pahlawan Melayu yang ulung dan terkenal
kerana Hang Tuah merupakan laksamana yang sanggup berkorban apa sahaja demi
sultan, malah sanggup membunuh kawan baiknya sendiri, iaitu Hang Jebat. Kini,
tokoh kepahlawan Hang Tuah sering dipertikaikan kerana tindakan Hang Jebat
menunjukkan beliau seorang sahabat yang sejati kerana sanggup menderhakai
sultan demi Hang Tuah. Bagi masyarakat moden, keadilan penting dalam sesebuah kerajaan. Seseorang pemimpin tidak boleh berlaku zalim terhadap
rakyatnya dan perlu menjaga kebajikan rakyatnya. Dalam kerajaan yang demokrasi,
rakyat berhak bersuara untuk mempertahankan hak rakyat. Oleh hal yang demikian,
Hang Jebat telah dilihat sebagai wira Melayu moden kerana gagah berani dan
sedia melawan kuasa raja demi prinsip kehidupannya dan kasih sayangnya kepada
seorang sahabat. Berikan ulasan anda.
NILAI KETAATAN HANG TUAH
Karya agung merupakan karya yang berjaya meninggalkan kesan seni, budaya
dan pemikiran luar biasa dalam tamadun atau tradisi sesuatu bangsa. Karya ini
dianggap sebagai warisan bangsa dalam erti kata bahawa kandungan karya tersebut
mewakili ‘minda’ dan pengalaman bangsa itu sepanjang zaman sebagaimana yang
terpancar dalam sistem kepercayaan, falsafah hidup, tradisi ilmu, adat, bahasa,
seni, pekerti budaya dan sosial yang membentuk citra identiti ketamadunan
bangsa itu. Hikayat Hang Tuah yang dikarang pada sekitar tahun 1641 hingga 1736
adalah salah satu karya agung jenis epik Melayu yang mewakili bangsa Melayu itu
sendiri tentang cita-citanya, kebolehannya dan sikap hidupnya pada suatu zaman.
Karya agung Hikayat Hang Tuah bukan sekadar cerita yang memaparkan kehebatan
watak Hang Tuah tetapi turut menceritakan atau menggambarkan nilai-nilai Melayu
yang membentuk jati diri bangsa Melayu itu sendiri. Secara ringkasnya,
nilai-nilai tradisi yang dipelihara sejak dahulu lagi dapat dibuktikan melalui
kandungan karya agung, Hikayat Hang Tuah yang telah meninggalkan semangat yang
kekal dalam minda Melayu hingga hari ini dengan kata-kata “ Takkan Melayu
Hilang di Dunia”.
MATINYA SEORANG
PAHLAWAN- HANG JEBAT
“Matinya Seorang Pahlawan: Hang
Jebat”
membincangkan mengenai pengorbanan seorang sabahat terhadap sahabatnya dalam
menggambarkan erti semangat setiakawan. Ketegasan Hang Jebat dalam
memperjuangkan apa yang dirasakannya benar dan tidak menindas mana-mana pihak
menjadi laungan semangat perjuangannya. Dalam penceritaan Hikayat Hang Tuah,
Hang Jebat digambarkan sebagai pengkhianat kerajaan Melaka walhal tindakan
beliau adalah untuk memperjuangkan nasib rakyat dan menuntut bela terhadap
khabar angin kematian sahabatnya Hang Tuah atas fitnah yang dilemparkan oleh
pembesar Melaka. Dalam “Matinya Seorang
Pahlawan: Hang Jebat”. Terdapat banyak
huraian mengenai
perwatakan Hang Jebat, konflik-konflik yang menjurus kepada peristiwa kematian
Hang Jebat dan pengajaran yang kita perolehi daripada kisah Hang Jebat ini.
Untuk maklumat lanjut, sila
layari laman sesawang ini :
Subscribe to:
Posts (Atom)